سایت آموزشکده پسران گرگان


آموزشکده فنی و حرفه ای پسران گرگان - ... آموزشکده فنی و حرفه ای پسران گرگان
آموزشکده فنی و حرفه ای پسران گرگان - ... آموزشکده فنی و حرفه ای پسران گرگان
آموزشکده فنی و حرفه ای پسران گرگان - ... آموزشکده فنی و حرفه ای پسران گرگان

مقالات مختلف در مورد برق و کنترل و الکترونیک صنعتی

ميدان و امواج و الكترومغناطيس

اساس كار رادارها

ماشينهاي الكتريكي

طراحی و اجرای سیستم مانیتورینگ On-line ترانسفورماتور آشنايي با استپ موتور الکترو موتور وعيب يابي آن AC موتورهاي القايي بررسی علل آسیب دیدن ترانس های توزیع و روش های پیشگیری ماشينهاي الکتریکی سیستم های خنک کنندگی در ترانسفورماتور ژنراتورها چند نوع موتور القایی موتور های خطی

مبانی مهندسی برق

برخی از مراجع دروس دوره کارشناسی مهندسی برق کار با مولتی متر كاوشي در چگونگي ورود برق به ايران (AC)جریان متناوب (DC)و جريان مستقيم مشخصات یک منبع تغذیه ی خوب همه چیز در مورد خازن IEEE آيين نامه اخلاقی مهندسی کار با مولتی متر تعاریف پایه ای برق معرفی برخی منابع درسی دوره کارشناسی رشته مهندسی برق

گوناگون از قدرت

آزمون كابل هاي الكتريكي در شرايط آتش* مطلب: کوره هاي القايي كنترل دور موتورهاي القايي سه فاز روشهاي جلوگيري از پديده گالوپينگ يا نوسانات جهشي هاديها در ژاپن مقاله: بررسي امكانپذيري استفاده از بوشينگهاي پليمری به جای سراميكی در ترانسفورماتور مقاله: تاريخچه صنعت برق ايران مقاله: مقدمه ای بر پست و توزيع مقاله: بارهای هارمونیک مطلب: کارگاه سیم پیچی ماشین ac 2 - طراحی دیاگرام سیم بندی موتورهای القایی تک فاز مطلب: طراحی مدار و نحوه راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز صنعتی ( اصول مدارهای کنترل )

گوناگون از کنترل

(Switch gear) خبر: ايمني كليد فناوري كليدخانه است مثالی از کاربرد یک کنترل کننده دور موتور DC مدار کنترل PWM موتور با آی سی 4093

الكترونيك صنعتي

مقاله: كاربرد نيمه هادي ها در كنترل سرعت موتورهاي القائي کلید های قدرت مقاله: تكنولوژي الكترونيك قدرت و درایوهای AC RS485 RS422 ,RS232 مطلب: آشنایی با استانداردهای مقاله: انواع ديودهای قدرت مطلب: دیمر - کنترل نور لامپ، سرعت موتور , ...

انتقال و توزيع

CT مطلب: روش های تشخیص پیری ها مطلب: پدیده کرونا مطلب: مجتمع كردن اتوماسيون پستهای برق مقاله: معرفی سیستم مانیتورینگ On-Line ترانسفورماتور مطلب: آشنایی با بانک های خازنی ISCS مقاله: مجتمع كردن اتوماسيون پستهاي برق (Polymer-Insulated یا PE) کابل های فشارقوی الکتریکی عایق شده توسط پلیمر مطلب: 1000 kv فناوري شبيه سازي و تحليل سيستم هاي قدرت HVDC جریان مستقیم ولتاژ بالا مقاله: لزوم نگاهي جديد به طراحي شبكه زمين در پستهاي فشار قوي

اتوماسيون صنعتي

PLC مطلب: اصول طراحي سيستم كنترلي با استفاده از PLC مقاله: مقدمه ای در مورد مفاهیم اولیه مقاله: آشنايي با مدارهاي فرمان simatic manager PLC S7 مطلب: نوشتن برنامه ساده کنترل یک موتور الکتریکی و شبیه سازی آن با simatic manager PLC S7 مقاله: آموزش plc مطلب: انواع PLC مطلب: واحد های تشکيل دهنده IEC1131 مطلب: استاندارد S7 مطلب: خانواده مقاله: استپ ۷ و خانواده ي آن

اساس كار رادارها

مواج رادار چيزي است كه در تمام اطراف ما وجود دارد، اگر چه ديده نمي‏شود. مركز كنترل ترافيك فرودگاهها براي رديابي هواپيماها چه آنها كه بر روي باند فرودگاه قرار دارند و چه آنها كه در حال پرواز هستند و هدايت آنها از رادار استفاده مي‏كنند. در برخي از كشورها پليس از رادار براي شناسايي خودروهاي با سرعت غير مجاز استفاده مي‏‏كند. ناسا ا
ادامه نوشته

مجموعه مقالات برگزیده در نهمین کنفرانس دانشجویی مهندسی برق ایران

برای دیدن نام مقالات و دانلود آنها میتوانید از پیوست زیر استفاده کنید

هشتصد سوال و جواب(بهره برداری)


دانلودpdf

خلاصه ای از تاریخچه برق

اگرچه که الکتریسته به عنوان نتیجه واکنش شیمیایی ای که در یک پیل الکترولیک از زمانی که الساندرو ولتا در سال1800م این آزمایش را انجام داد، شناخته می شده است، اما تولید آن به این روش گران بوده و هست. در سال 1831م، میشل فارادی ماشینی ابداع کرد که از حرکت چرخشی تولید الکتریسته می کرد، اما حدود پنجاه سال طول کشید تا این فن آوری از نظر اقتصادی مقرون به صرفه شود. در سال 1878م، توماس ادیسون جایگزین عملی تجاری ای را برای روشنایی های گازی و سیستم های حرارتی ایجاد کرد و به فروش رساند که از الکتریسته جریان مستقیمی استفاده می کرد که بطور منطقه ای تولید و توزیع شده بود، استفاده می کرد. در سیستم جریان مستقیم ادیسون، ایستگاه های تولید توان اضافی می بایست نصب می شدند. بدلیل اینکه ادیسون قادر نبود سیستمی را تولید کند که به ژنراتورهای چندگانه اجازه بدهد که به یکدیگر متصل شوند، گسترش سیستم او نیاز داشت که تمامی ایستگاه های تولید جدید مورد نیاز ساخته شوند. نیاز به نیروگاه های اضافی ابتدا توسط قانون اهم بیان شده است: بدلیل اینکه تلفات با مربع جریان یا بار و با خود مقاومت متناسب است، بکار بردن کابل های طولانی در سیستم ادیسون به مفهوم داشتن ولتاژهای خطرناک در برخی نقاط یا کابل های بزرگ و گران قیمت و یا هر دوی اینها بود. نیکولا تسلا که مدت کوتاهی برای ادیسون کار می کرد و تئوری الکتریسته را بگونه ای درک کرده بود که ادیسون درک نکرده بود، سیستم جایگزینی را ابداع کرد که از جریان متناوب استفاده می کرد. تسلا بیان داشت که دو برابر کردن ولتاژ جریان را نصف می کند و منجر به کاهش تلفات به میزان 4/3 می شود و تنها یک سیستم جریان متناوب اجازه انتقال بین سطوح ولتاژ را در قسمت های مختلف آن سیستم ممکن می سازد. او به توسعه و تکمیل تئوری کلی سیستم اش ادامه داد و جایگزین تئوری و عملی ای را برای تمامی ابزارهای جریان مستقیم آن زمان ابداع کرد و ایده های بدیعش را در سال 1887م در 30 حق انحصاری اختراع به ثبت رساند. در سال 1888م کار تسلا مورد توجه جرج وستینگهاوس که حق انحصاری اختراع یک ترانسفورماتور را در اختیار داشت و یک کارخانه روشنایی را از سال 1886م در گریت بارینگتون، ماساچوست راه اندازی کرده بود، قرار گرفت. اگرچه که سیستم وستینگهاوس می توانست از روشنایی های ادیسون استفاده کند و دارای گرم کننده نیز بود، اما این سیستم دارای موتور نبود. توسط تسلا و اختراع ثبت شده اش، وستینگهاوس یک سیستم قدرت برای یک معدن طلا در تلورید، کلورادو در سال 1891 ساخت که دارای یک ژنراتور آبی 100 اسب بخار(75 کیلو وات) بود که یک موتور 100 اسب بخار (75 کیلو وات) را در آنسوی خط انتقالی به فاصله 5/2 مایل )4 کیلومتر ( تغذیه می کرد. سپس در یک قرارداد با جنرال الکتریک که ادیسون مجبور به فروش آن شده بود، شرکت وستینگهاوس اقدام به ساخت یک نیرگاه در نیاگارا فالس کرد که دارای سه ژنراتور تسلای 5000 اسب بخار بود که الکتریسته را به یک کوره ذوب آلومینیوم در نیاگارا ، نیویورک و به شهر بوفالو، نیویورک به فاصله 22 مایل (35 کیلومتر) انتقال می داد. نیروگاه نیاگارا در 20 آوریل 1895م شروع به کار کرد.